SELAMAT DATANG DAN KEMBALI KEPADA ALAM SEMULAJADI


Wednesday, May 18, 2011

Cekur

Kaempferia galanga Linn.
CEKURDikenali juga dengan nama Kencur di Indonesia.  Herba ini mempunyai banyak spesies dan dibezakan berdasarkan rupa daun, jenis bunga dan warna isi.  Kegunaan biasa bagi tumbuhan ini ialah sebagai ulam samada pucuk atau isi muda.  Kegunaan cekur dalam perubatan tradisional berdasarkan spesies.  

CEKUR PUTIH (Kaempferia galanga Linn). warna dan rupa daun hijau biasa. Bunganya berwarna putih dengan 4 kelopak serta isinya putih.  Digunakan sebagai perisa dalam pembuatan tonik, kecutkan rahim, jamu senak perut, buang angin memanaskan badan, hilang daki, terseliuh, penghadaman, lancar haid, sakit sendi, wanita bersalin, melegakan batuk, mengurangkan bengkak, sakit gigi dan pecah lemak.  Herba ini juga adalah salah-satu ramuan yang digunakan di dalam industri kecil bagi pengeluaran bedak sejuk yang bertujuan merawat jerawat, melembutkan kulit dan Antiageing (awet muda). Bahagian yang digunakan keseluruhan herba.  
Kaempferia aniety Linn

CEKUR PUTIH (Kaempferia aniety Linn), Warna daun hijau kehitaman, bunga 4 kelopak berwarna purple muda dan isinya putih.  Kegunaannya lebihkurang cekur putih biasa. 
Cekur Merah


CEKUR MERAH (Kaempferia spp.), Warna daun dan pelepahnya merah tua.  Rupa daunnya spt daun cekur biasa tp memanjang, isinya putih dan bunganya belum pernah kelihatan.  Kegunaannya untuk wanita lepas bersalin, mencegah keguguran dan menghilangkan gatal tekak.  Bahagian yang digunakan rizom dan isinya.   



Cekur Batik/Perak

CEKUR BATIK (Kaempferia spp.), dikenali juga dengan nama cekur perak.  Rupa daunnya berbatik.  Kegunaannya isinya untuk tenaga batin.  CEKUR BUKIT (Kaempferia seaphochlamys).  Gambar dan kegunaan akan disisipkan kemudian.  


CEKUR MANIS BUKIT. Daun herba ini dan pelepahnya berwarna hijau biasa tetapi pokoknya bukan seperti cekur biasa, tumbuhan ini seperti pokok kunyit.  Isinya berwarna putih kekuningan spt halia.  Keseluruhan pokok rasa manis bila dimakan. Herba ini sukar ditemui dan hanya sekali saya menemuinya 2 tahun lepas di kawasan hutan Sg. Sam, jalanraya yang menghubungkan Kuala Krai dan Gua Musang, Kelantan.  Gambar tidak dapat dipaparkan kerana tidak pernah dijumpai lagi selepas hari tersebut.  Banyak bukit dan gunung diterokai tetapi masih tidak ditemui.  Saya pernah bertanya kepada seorang Pegawai Perhutanan, beliau menyatakan ada tetapi sukar ditemui.  Bagi saya ia menjadi suatu misteri, jika anda ada menanamnya atau menyimpan gambarnya, mohon dapat berkongsi dengan rakan-rakan lain di sini atau in box e-mail saya asanstride69@yahoo.com.  Sumbangan anda amat dihargai.


Cekur Mas

No comments: